måndag 22 november 2010

Enkla men vackra julgåvor

Denna gången bjuder jag på enkla men ändå väldigt vackra julgåvor med kort. Ett dekorerat ljus med cellofan runt är en mycket enkel men väldigt uppskattad gåva, perfekt i juletid när man behöver ha något med sig när man går bort.


Jag har valt ett högt blockljus, och sedan stämpat mitt motiv på ett enkelt lager servett. Det går lika bra att ta av de motivservetter man har hemma, eftersom man bara använder ett av de vita lagren. Eftersom jag alltid har kleenex i närheten, har jag istället valt att dela kleenexservetten och ta ett lager där. Stämplade på servetten med distressdyna faded jeans med den stora vackra stämpeln med tillhörande text. Sen rev jag ut de två, motivet och texten, ur servetten, så att jag hade minimalt med papper utanför motivet/texten. Lade båda bitarna på ljuset där jag ville ha dom, och rullade in i bakplåtspapper. Jag såg till att pappret smet åt ordentligt runt ljuset, och sen värmde jag med embossingfönen. Man ser när stearingets översta lager smälter och motivet går in i ljuset. Sen monterade jag på blå spets, en stor blå ros och ett blad. Lade glitterlim diamond på rosen, bladet och på snöflingorna i stämpelmotivet. Gjorde ett enkelt kort med distressruta, med samma stämpel och dyna. Rev sen pappret utanför distressrutan för att intrycket inte skulle bli så hårt. Monterade samma blå spets under motivet, en stor blå ros - denna gång på några utstansade snöflingor. Lade glitterlim på rosen och på snöflingorna i motivet.


Här har jag valt ett lite knubbigare och kortare blockljus, det är bra om man väljer tjocka ljus när man gör detta. Det går att elda ljusen, naturligtvis måste man ta bort dekorationerna när man kommer neråt, och man får absolut inte lämna ljusen obevakade, eftersom servetten faktiskt brinner upp när ljuset kommer ner till den. Det bästa man kan göra är att skära av motivet efterhand ljuset brinner ner. Här har jag stämplat de ljuva änglarna från Reprint tillsammans med jultext i aged mahogany. Monterat på vit spets, blomgrupp med knappar och blad, och glitterlim på blommorna och på änglarnas gloria och vingar. Ett kort till i samma stil, med distressruta. Glitterlim på både blomgrupp och motivet.

Materiallista:
Cardstock
Spets
Blad
Övrigt: Blockljus, distressdyna faded jeans och aged mahogany, glitterlim diamond

Ha en trevlig vecka! /Mvh ScrapLinda

1 kommentar:

Linapyssel sa...

Mmmm...nu vill jag att julen ska komma!!! Underbar inspiration från dig Linda, du är så himla duktig!!
kram Lina
Gillar hela kitet och en toppen gåva till värdinnan/värden för jul festen!!!