måndag 24 maj 2010

Påse till Mor, och dopkort


Idag blir det två helt skilda saker, ja i alla fall i helt olika stil. Jag bjuder på en presentpåse till mor, och ett gulligt dopkort till en pojke. Blir ni sugna på att göra en påse ni med, så finns en beskrivning till den i min blogg, under fliken "Tutorials".


Började med att skära ut stommen i ljust grön cardstock, och mattade sen med röd cardstock och det läckra mönsterpappret Cherries. Locket stansade jag med MS kantstans, likaså mattorna på locket. Gjorde hål och drog igenom rött, smalt sidenband och satte på en knapp innan jag knöt en rosett. Blomman i nedre hörnet har jag byggt ihop av blad, stansad och embossad blomma, metallblomma och miniros - allt ur mina privata gömmor. Embossade kanterna på den embossade blomman och minirosen med peeled paint, glittrade sedan med guldglitter. Med detta mönstrade pappret tyckte jag att det var snyggast att hålla påsen enkel, och inte dränka den i dekorationer, det skulle lätt kunna bli rörigt. Enkel, smidig och snygg påse att ge bort till mor på söndag med en liten gåva i - kanske ett presentkort på pyssel?


Ett sånt här kort har jag länge velat göra, nu fick jag de perfekta pappren! Jag har klippt ut min klänning med hjälp av två olika mallar och lite eget huvud och mattat med det gulliga pappret från Magnolia. Längst ner på framsidans baksida limmade jag fast vit spets, och precis ovanför monterade jag vackra blå minirosor och vita pappersblommor. Rosorna glittrade jag till med frosted lace. Under ärmarna monterade jag ett vitt sidenband, med en vit sidenrosett och ett fint kors.


På insidan mattade jag med vit cardstock på båda sidor, gott om plats för en lyckönskning för dopbarnet. Målade lille "Sittande Alvin" med distresser, lade glossy på napp, knappar och stjärna. På vingarna lade jag på glitterlim frosted lace. Stansade sedan ut namnet med Tim Holtz nya stans "Vintage Market" som ni hittar i webshopen. Satte highlight på bokstäverna med svart penna och glossy accent.

Materiallista:
Rött sidenband
Eget material: blad, blomstans, metallblomma, miniros, kantstans Martha Stewart Scalloped dot (finns i shopen). Sidenrosett, metallkors, minirosor small, alfabetsstans Vintage Market (finns i shopen).

Motivet är målat med:
Hår: antique linen, vintage photo, walnut stain
Hud: tattered rose, vintage photo
Dress, napp, tossor: faded jeans
Knappar: walnut stain

Hoppas ni får en trevlig, varm och solig vecka!!

1 kommentar:

Kirsi sa...

Åååh, jag är helt förälskad i det här dopkortet!